4.loengu reflektsioon

Teemaks digitaalse õppevara autoriõigus.

Loenguse tegime sissejuhatuse Web2.0 kodutöö näitel, et kui on vaja internetist pilte otsida, kuidas seda teha ning kuidas seda pilti kasutada saab.

Autoriõigus jaguneb kaheks:

  • Varaline autoriõigus – õigused võõrandatakse töö tellijale (näiteks kirjastus).
  • Mittevaralised õigused – õigusi ei saa võõrandada.

Copyright (All Rights Reserved): kõik õigused säilitatud.

Some Rights Reserved: mõnedest õigustest loobutud – eesmärgiga anda inimestele võimalus, et nad saaks vabalt ikkagi enamus asju kasutada.

Public Domain: puuduvad varalised õigused, jääb ainult autorlus. Me võime selle pildiga teha kõike – müüa ja ilma viitamiseta kasutada. Tuntud kui Copyleft.

Vaadata lisaks – https://creativecommons.org/

Oluline info magistritööks – kui soovitakse luua midagi uut, siis kuulub see ülikoolile. Samuti ükskõik mida ülikoolis õpingute käigus luuakse, kuulub ülikoolile. Näiteks ei saa minna kirjastusse ilma ülikooli lepinguta, et oma magistritöö trükki lasta ja seda müüa. Kuid kui luua koolitusi, mis tuginevad oma magistritööle ja siis seda müüa, nii võib. Sama on ka töökohal.

Autoriõiguste eripära hariduskontekstis tuleks vaadata AÕS paragraf 19. Lugeda lisaks – autoriõigustest.

Hariduslik eesmärk on seaduses (punkt 2) selgelt välja toodud, mis teeb selle teema mõistmise lihtsamaks. Kui tegemist on haridusliku eesmärgiga ja mitte ärilisega, siis võib materjale kasutada. Jäi küsimus, et kas Waldorf koolid ja erakoolid, kus lapsevanemad peavad lapse õppimise eest maksma – kas siis on tegemist ärilise eesmärgiga?

EL autoriõiguste direktiiv (26.03.2019) – autoriõiguse alused pärinevad tegelikult 19. saj lõpust ning on ajale jalgu jäänud. EL ja EV on teinud katseid seda kaasajastada.

Loengu teises pooles tutvustasime Web2.0 rühmatöid.

Uued kasulikud lingid: FlickrPixabaySpeakUp.

Lisa kommentaar